فیزیک ذهن

معرفی و تشریح رشته ای جدید به نام فیزیک ذهن

فیزیک ذهن

معرفی و تشریح رشته ای جدید به نام فیزیک ذهن

ارتباط روح با کوانتم

همانطور که می دانیم روح از ذرات بسیار ریزی تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفتن این ذرات باعث ایجاد مکانیسم های روح می باشد. برای درک این مفهوم باید نگاهی دیگر به مفهوم کوانتم داشت . در کوانتم برآیند خواص تشکیل دهنده یک جسم را می توان به خواص جسم بزرگ تر ارتباط داد. به عنوان مثال خواص آب را می توان  با برآیند خواص مولکول های آب که شامل اکسیژن و هیدروژن  می باشد به دست آورد و این کار را می توان تا الکترون ها و پروتون ها ادامه داد و خواص آب را از برآیند خواص ذرات زیر اتمی به دست آورد. ادامه دادن این کار می تواند تا کوچکترین ذرات شناخته شده ادامه یابد و هر چه ذرات کوچکتر در این برآیند در نظر گرفته شوند موضوع بنیادی تر شده و جواب های به دست آمده در معادلات کوانتمی دقیقتر و به واقعیت که همان خواص ذرات بزرگ می باشد نزدیکتر می شویم.

با توجه به همین موضوع خواص روح را نیز می توان از خواص ذرات تشکیل دهنده آن به دست آورد. ذرات تشکیل دهنده روح دارای هر مکانیسمی که باشند تا ابعاد بسیار کوچکی ادامه می یابند و در نظر گرفتن کوچکترین اجزا آن برای به دست آوردن بهترین نتیجه لازم می باشد. برای توضیح بیشتر در نظر بگیرید که ذرات تشکیل دهنده روح خود از ذرات کوچکتری تشکیل شده و این ذرات دارای یک مکانیسم منحصر به خود می باشد ( یکی از خواص ذرات روح این است که برخلاف ذرات مادی که دارای مکانیسم های مشخص و ثابتی می باشد دارای مکانیسم یکسانی نمی باشد و برای هر فردی دارای مکانیسم متقاوتی است و با توجه به ان خواص متفاوتی را به هر فرد می دهد - برای نمونه در همه جا هیدروژن داری ترکیب مشخصی است و این موضوع از فردی به فرد دیگر ثابت است ولی در مورد روح عناصر می توانند در هر فرد مکانیسم متفاوتی را دنبال نمایند و همچنین لازم به ذکر است که این خواص می تواند با زمان و مکان نیز تغییر نماید) بنابراین برای شناخت خواص روح باید به برآیند خواص ذرات تشکیل دهنده آن توجه نمود. از طرفی ذرات تشکیل دهنده روح خود از ذرات کوچکتری تشکیل شده است و این امر تا رسیدن به ذرات بنیادی آن ادامه می یابد.

نکته مهم در این خصوص تبعیت هر دو ذرات مادی و غیرمادی از قوانین کوانتم می باشد که در هر دو این ذرات برآیند خواص ذرات کوچکتر می تواند خواص ذرات بزرگتر را توضیح دهد. از طرفی هر چه با لایه های پایین تر و ذرات کوچکتر مواجه می شویم خواص ذرات مادی و غیرمادی به یکدیگر نزدیکتر می شوند و این از نکات قابل تامل در مکانیک کوانتم است ( به عنوان مثال در مکانیک کوانتم ذرات بسیار کوچک دارای خواص بسیار شدید موجی بوده و می توانند با استفاده از این خواص از سدهای مختلف عبور نمایند که این موضوع در مکانیک کلاسیک مفهومی ندارد- یکی از این مثال ها که در ابتدای تمامی کتب مکانیک کوانتمی وجود دارد مثال ذره در یک جهبه می باشد که این جعبه دارای دیواره هایی با ارتفاع پتانسیل مختلف بوده و معادلات حرکت ذره با توجه به این سد پتانسیلی نوشته شده و با توجه به محدودیت های موجود در نواحی مرزی معادلات حل می شود نتایجی که از حل این معادلات به دست می آید شکل دهنده پایه های اولیه مکانیک کوانتمی بوده است که طبق آن در برخی از نواحی که از نظر کلاسیکی ممنوع می باشد ذره می تواند حضور داشته باشد) .

نزدیک شدن خواص ذرات مادی و غیرمادی در ابعاد بسیار کوچک ویژگی است که ماهیت جامع و کامل مکانیک کوانتمی را نشان می دهد و این موضوع می تواند راه گشای حل معادله ذرات غیرمادی و به ویژه مسئله روح باشد.

ذرات تشکیل دهنده روح می تواند مکانیسم های متفاوتی داشته باشد ولی موضوع مهم ساختارهای بنیادینی می باشد که روح از آنها تشکیل شده و این ساختارها در ابعاد بسیار کوچک بسیار شبیه به ساختارهای ذرات مادی عمل می نمایند و این موضوع را می توان به آسانی با توجه به مقایسه خواص ذرات مادی و غیرمادی در ابعاد بسیار کوچک شناخت.

مواد اطراف ما از ذرات مادی تشکیل شده اند که بیشتر فضای اطراف ما فضای خالی می باشند و ما محیط اطراف خود و ذرات مادی را از روی تاثیر این ذرات بر فضای اطراف می شناسیم و نمی توانیم خود ذرات را به طور مستقیم بشناسیم. به طور نمونه ما محیط اطراف خود را با توجه به تاثیر ذرات مادی بر فضای اطراف خود می شناسیم. مکانیسم های شناخت ما از محیط ناشی از تاثیر ذرات بر محیط و مکانیسم هایی است که برای ما وجود دارد. به عنوان مثال در صورتی که ما یک عینک اشعه ایکس بر چشم داشته باشیم دنیا را شفاف می بینیم و با داشتن عینک گاما جهان چنان شفاف به نظر می رسد که انگار جهانی وجود ندارد . همچنین وقتی ما به یک توپ ضربه می زنیم و این توپ به جلو حرکت می نماید و پای ما داخل توپ نمی رود ناشی از تاثیر ذرات توپ بر روی فضای اطراف خود می باشد و طی آن فضای اطراف و داخل توپ اجازه عبور پای ما را به این فضا نمی دهد. بنابراین آنچه که باعث بروز خواص ذرات تشکیل دهنده مواد می شود تاثیری است که این ذرات بر روی فضای مادی اطراف خود می گذارند و ذرات غیرمادی نیز همین تاثیر را بر روی فضای غیرمادی می گذارند ولی این فضا به دلیل ماهیت ما و دستگاه های شناختی ما قابل شناخت و دریافت نمی باشد. با اینحال با توجه به این که ذرات مادی و غیرمادی در ابعاد بسیار کوچک تاثیراتی بسیار نزدیک بر یکدیگر می گذارند شناخت دقیقتر مکانیک کوانتمی ما را در شناخت ذرات مادی و غیرمادی دارای مکانیسم های مشابه کمک می نماید.

نظرات 3 + ارسال نظر
ایمان پنج‌شنبه 17 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 01:43 ق.ظ http://akshayemazhabi.blogfa.com/

سلام مطالبتان بسیار زیبا و خواندنی است .فرصت نکردم همه را بخوانم اما بعدا سر میزنم و بیشتر استفادهمیکنم.
شما در اسلام-قرآن-اعجاز لینک شدید خواهشمندم ما را با همین نام لینک فرمایید.

Nazi پنج‌شنبه 17 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 10:10 ق.ظ http://www.nazishop.mihanblog.com

سلام دوست من

وبلاگ زیبایی داری . خوشحال میشم به منم سر بزنی.

http://nazishop.sub.ir

در ضمن اگه دوست داشتی منو با عنوان

- نـــــازی شــاپ - لینک کن بعد به هم خبر بده تا لینکت کنم.

با تشکر

mmmm سه‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 08:30 ب.ظ

سلام
عزیز روح جز مجرداته و مجردات بعد ندارند و مانند ذرات نمیتونیم به اونا مختصات بدیم . در ضمن مجردات فقط در ماده فعلیت پیدا می کنند نه اینکه خود ماده هستند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد