فیزیک ذهن

معرفی و تشریح رشته ای جدید به نام فیزیک ذهن

فیزیک ذهن

معرفی و تشریح رشته ای جدید به نام فیزیک ذهن

تهیه نقشه کامل مغز انسان، یک قدم به جلو!

دانش  - محققان تلاش می‌کنند با کشف آنچه که در مغز مگس میوه می‌گذرد و تهیه نقشه مسیرهای عصبی مغز این حشره، راهی به شناخت بهتر مغز انسان و در نهایت ترسیم نقشه دقیق و نورون به نورون این ارگان باز کنند.

محبوبه عمیدی: تا به حال فکر کرده‌اید در مغز یک مگس میوه چه می‌گذرد؟ تعاملات عصبی بسیار‌بیشتر از آن هستند که انتظارش را داشته باشید. آنقدر که تهیه نقشه مغزی یک مگس میوه حداقل چند سال زمان ببرد.

به گزارش پاپ‌ساینس، محققان تلاش می‌کنند با کشف آنچه که در مغز این حشره کوچک می‌گذرد، راهی به شناخت بهتر مغز انسان و عملکرد آن باز کنند.

مغز انسان بسیار‌پیچیده است، این اندام با بیش از میلیارد‌ها سلول عصبی، پیچیده‌تر از آنست که شناخت آن بدون در دست داشتن نقشه‌ای دقیق و با در نظر داشتن تمامی جزییات میسر باشد. به همین دلیل محققان بررسی دقیق عملکرد مغز مگس میوه و طراحی نقشه انتقال عصبی در آنرا، نورون به نورون آغاز کرده‌اند. آنها امیدوارند تهیه این نقشه بتواند به درک بهتر ارتباط نورون‌ها در مغز انسان کمک کند.

مغز مگس میوه
توضیح عکس: در این تصویر که متعلق به مغز یک مگس میوه است، خطوط رنگی مسیرهای عصبی مربوط به گروه‌های نورونی متفاوت را نشان می‌دهند که با یکدیگر در کنش و واکنش متقابل هستند.

این تحقیق که با استفاده از نرم‌افزاری رایانه‌ای انجام خواهد شد، برای نقشه‌برداری از مغز مگس میوه از تأثیر نور لیزر بر گروه‌های متعددی از نورون‌ها و یک سیستم تصویربرداری کمک خواهد گرفت و در نهایت اطلاعات به نرم‌افزار نقشه‌بردار منتقل خواهند شد تا تصویر به تصویر، تفاوت رفتار و عمل متقابل جمعیت‌های نورونی گوناگون را با جزییات مشخص کند. پیچیدگی کار و نتایج حاصل از آن گر چه در مراحل ابتدایی هم مایه شگفتی محققان شده است اما تا رسیدن به نقشه نهایی زمان زیادی باقی‌مانده است. 

نتایج نشان می‌دهند از مغز یک مگس میوه به مغز یک مگس میوه دیگر، مسیرهای عصبی کم و بیش متفاوتند، اما تفاوت در میان تک‌تک سلول‌های عصبی به مراتب بیشتر است و در اغلب اوقات با نمونه‌های کاملا متفاوتی مواجه هستیم که هر یک وظایف تعریف‌شده و کاملا مجزایی را به عهده دارند.

اگر در نهایت امکان تهیه این نقشه دقیق وجود داشته باشد، محققان به چند سال زمان برای اجرایی‌کردن آن نیاز خواهند داشت. با این حال اضافه‌ شدن هر تصویر تازه در روند تحقیق، محققان را به شناخت بهتر مسیرهای عصبی و عمل متقابل نورون‌ها در جانداران امیدوار می‌کند.

شناخت شیوه عمل متقابل جمعیت‌های نورونی-نه سلول‌های عصبی منفرد- می‌تواند به جهش بزرگی در تحقیقات سلامت ذهنی و درمان منجر شود. نتایج این تحقیق در بدبینانه‌ترین حالت هم قابل توجه است، این تحقیق می‌تواند اطلاعات پایه را برای علم عصب‌شناسی در جهت شناخت نقشه ساختمانی کامل مغز انسان در آینده‌ای که چندان دور به نظر نمی‌رسد، از پیش آماده کند.


منبع :http://www.khabaronline.ir/news-55155.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد