فیزیک ذهن

معرفی و تشریح رشته ای جدید به نام فیزیک ذهن

فیزیک ذهن

معرفی و تشریح رشته ای جدید به نام فیزیک ذهن

ساخت ابزاری برای ضبط و نمایش رویاها


دانش  - دانشمندان ژاپنی با تصویربرداری ام‌آر‌آی از مغز انسان، رویاهای وی را ثبت می‌‌کنند

اختراعی جدید می‌تواند با دریافت مستقیم تصاویر از مغز در طول خواب، رویا را نمایش دهد.

گروهی از دانشمندان ژاپنی ابزاری را ابداع کرده‌اند که با پردازش و تصویربرداری از فکرها و رویاهایی که در سر انسان می‌گذرد، آنها را همزمان با مغز بر صفحه نمایش کامپیوتر نمایان می‌کند. در این ابزار که جدیدترین تلاش در خواندن ذهن بشر است، نرم‌افزاری طراحی شده که از  تصویربرداری ام‌آر‌آی برای بازسازی تصورات ذهن  بهره می‌گیرد.

گرچه موفقیت این محققان تا کنون محدود به خلق فناوری بازتولید تصورات ذهن در قالب تصاویر بسیار ساده است، ولی همین تصاویر ساده مسیر رمزگشایی از رویاهای بشر و دیگر فرایند های مغز را هموار می‌سازد.

سخنگوی مجموعه آزمایشگاه‌های علوم محاسباتی اعصاب، ATR در این مورد می‌گوید: «اولین بار در جهان است که امکان تصویر کردن آنچه افراد مستقیما از فعالیت مغز می‌بینند، تحقق یافته است. با بهره گیری از این فناوری، شاید بتوان تصاویر ذهنی افراد را ضبط کرد و نمایش داد.»

این گروه از دانشمندان تحت هدایت یوکیاسو کامی‌تانی به بررسی فرآیند تشخیص تصویر در شبکیه چشم انسان پرداختند. وقتی انسان به چیزی نگاه می‌کند، شبکیه تصویر را تشخیص می‌دهد و سپس آن را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند تا به قشر بصری مغز ارسال شود. این تحقیق این گونه انجام شده است که دانشمندان عکس‌هایی را در قالب شبکه‌ای 10 در 10 و متشکل از مربع‌های سیاه و سفید به افراد نشان می‌دهند و در این حین مغز آنها را اسکن می‌کنند. الگوهای موجود در فعالیت مغز که مربوط به پیکسل‌های معین است، توسط نرم‌افزاری آشکار می‌شود و بدین‌ترتیب، الگویی از نشانه فعالیت مغز برای هر پیکسل ثبت می‌شود. سپس فرد مورد آزمایش در اسکنر می‌نشیند و به وی الگوهای جدید نشان داده می‌شود. نرم‌افزاری دیگر، آنها را با لیست بدست آمده در مرحله قبل تطبیق می‌دهد تا پیکسل‌ها را بر یک شبکه 10 در 10 بازسازی کند.

تصاویر بدست آمده بسیار خام و اولیه است. در قسمتی از این پژوهش محققان برای سنجش فعالیت مغز، به افراد مورد آزمایش 6 حرف کلمه neuron را نشان دادند، که متعاقب آن حروف بر صفحه نمایش کامپیوتر بازسازی شد. با وجود ضعف در کیفیت تصاویر، حروف قابل تشخیص است.

از زمانی که زیگموند فروید، روانشناس شهیر، کتاب «تعبیر رویا» را یک قرن پیش منتشر کرد تا امروز،  رمزگشایی از اسرار خواب انسان عرصه فعالیت‌های بی‌شمار دانشمندان بوده است. شاید جالب باشد که بدانید حتی حیوانات نیز خواب می‌بینند. بیشتر دانشمندان بر این نکته توافق دارند که دیدن رویا در مرحله‌ای از خواب موسوم به «حرکت‌های سریع چشم» یا REM رخ می‌دهد. برخی پژوهشگران بر این عقیده‌اند که رویای افراد پیرامون امور و احساسات است و آن‌چه در رویاها می‌گذرد، لزوما نباید ارتباطی با یکدیگر داشته باشند. تحقیقات جدید، نشان می‌دهد رویدادهای هفته اخیر بر رویاهای انسان تاثیر ویژه‌ای دارد و حتی در مقایسه با آسیب‌های روحی دوران کودکی تاثیری بیشتر دارند.

نیوساینتیست / ترجمه: علیرضا نورایی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد