فیزیک ذهن

معرفی و تشریح رشته ای جدید به نام فیزیک ذهن

فیزیک ذهن

معرفی و تشریح رشته ای جدید به نام فیزیک ذهن

فوتون ها و فضای کوانتمی

فوتون ها ذراتی هستند که هم خاصیت مادی دارند و هم خاصیت موجی . خاصیت مادی آنها که به خاصیت ذره ای نیز مشهور است از طرق مختلف اثبات شده است و خاصیت موجی نور نیز از روش های گوناگونی قابل اثبات می باشد. اما فوتون ها چگونه هر دو خاصیت موجی و ذره ای را دارا می باشند و این خاصیت از کجا ناشی شده است. در آزمایشات گوناگونی ثابت شده است که فوتون ها دارای خاصیت موجی و ذره ای با هم می باشند و اندازه گیری هر خاصیت می تواند بر خاصیت دیگر آن اثرگذار باشد و این موضوع نشان می دهد که فوتون ها این خاصیت را از دو جبهه کسب نموده اند یکی از فضای اطراف خود و دیگری کوچکی آنها در مقایسه با ابعاد  فضاهای کوانتمی می باشد. فضای کوانتمی اطراف فوتون ها شامل فضای مادی و غیرمادی است و برای درک آن می توانید صفحه شطرنجی را در نظر بگیرید که خانه های سفید فضای مادی و خانه های سیاه فضای غیرمادی می باشد. فوتون ها به عنوان ذرات مادی در حرکت داخل فضای مادی مشکلی نداشته و به راحتی حرکت می نمایند ولی در برخورد با دیواره سیاه فضای غیرمادی نمی توانند به عنوان یک ذره مادی از آن عبور نمایند و جهت عبور از این فضا با پتانسیل بی نهایت چاره ای جز تونل زدن ندارند. در پدیده تونل زدن کوانتمی می توان ذره ای با انرژی جنبشی کمتر را از یک سد پتانسیل بالا عبور داد. بنابراین فوتون ها برای عبور از این سد چاره ای جز تونل زدن ندارند اما نکته مهم این است که در هنگام تونل زدن چه اتفاقی برای فوتون می افتد و فوتون به عنوان ذره ای مادی چه می شود. فوتون ها برای عبور از سد به وجود آمده از پدیده تونل زدن استفاده می نمایند و در این مکانیسم فوتون باید خاصیت ذره ای خود را از دست بدهد و وارد یک فضای غیرمادی شود در فضای غیرمادی حضور ذرات به عنوان ذرات مادی منتفی است زیرا درک ما از این فضا شامل صورت های دیگری از ماده می باشد که انرژی و موج یکی از آنها می باشد با عبور فوتون از این فضا انرژی که به صورت موج وارد فضای مادی می شود مجدداْ به صورت ذره پدیدار می شود زیرا در یک فضای مادی صورت مادی ذرات قابل حرکت و سکون می باشد و بنابراین ما ذرات فوتون را در این فضا به صورت ذرات مادی قابل درک می یابیم.

به هر حال فوتون ها در یک فضای مادی و غیرمادی کوانتمی حرکت می نمایند که این موضوع باعث تغییرات پی در پی در خاصیت موجی و مادی آنها می شود و این موضوع به عنوان یکی از اولین و پیچیده ترین موضوعات کوانتمی سال هاست مورد آزمایش قرار گرفته است. فوتون ها در برخورد با ذرات مادی خاصیت ذره ای خود را بروز می دهند که این موضوع به دلیل این است که در اطراف ذرات مادی فضای کوانتمی مادی افزایش یافته و ذرات فوتون در برخود با ذرات مادی در یک فضای خالص مادی قرار دارند و بنابراین از خود خاصیت ذره ای را نشان می دهند نزدیک کردن ذرات مادی به فوتون نیز همین خاصیت را برای فوتون ها به دنبال دارد و هر چه فوتون ها از ذرات مادی دورتر شوند به دلیل افزایش فضای غیرمادی خاصیت موجی بیشتری را از خود بروز می دهند و پدیده هایی مانند تداخل امواج را از آنها شاهد هستیم.

فوتون ها در عبور از سد غیرمادی و وارد شدن به آن تغییر ماهیت می دهند و این تغییر ماهیت شامل ویژگی های زمانی و مکانی نیز می باشد به این ترتیب که در فضای غیرمادی زمان با آنچه در فضای مادی می گذرد متفاوت بوده و زمان در این فضا بسیار کندتر از فضای مادی می گذرد. بنابراین فوتونها در این فضای غیرمادی از دید ناظری در فضای مادی حالت ایستا پیدا می کند و یک ناظر در محیط مادی احساس می کند که نور در این بازه از حرکت می ایستد در حالی که فوتون با سرعت بسیار زیادی در حال ترک این فضا می باشد. این موضوع در فواصل بسیار دور و نیز محاسبه سرعت نور از دید ناظر متحرک اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا یک ناظر متحرک سرعت نور را همان C اندازه گیری می نماید و این موضوع به سبب این است که ناظر همواره میانگینی از سرعت فوتون در محیط مادی و غیرمادی را مشاهده می نماید و با توجه به ایجاد حالت ایستایی در فضای غیرمادی نسبت به فضای مادی سرعت نور همواره میانگینی از تاثیرات کوانتمی بر این فضا ها می باشد که مقدار قابل اندازه گیری آن c می باشد. نکته قابل تامل در این خصوص این است که در هنگام تونل زدن فوتون و وارد شده به یک فضای کوانتمی غیرمادی حرکت فوتون در داخل این فضا نمی تواند متاثر از فضای مادی و فوتون های ذره ای باشد. این فضا قوانین مربوط به خود را دارد و درک ما از این فضا تنها ناشی از اندازه گیری برخی از اثرات این حرکت مانند امواج و انرژی می باشد. تاثیرات امواج و انرژی که ما اندازه گیری می نماییم قطعا نمی تواند وجود واقعی و حرکت واقعی و نوع حرکت فوتون را در این فضا نشان دهد. 

درک حرکت فوتون ها در این فضا با توجه به درک گذشت زمان و نیز سرعت در این فضا آمیخته می باشد و با توجه به تغییرات فضاهای کوانتمی در اطراف ذرات مادی و غیرمادی می توان به ویژگی های متغیر این ذرات دست یافت.

نظرات 1 + ارسال نظر
اتنا چهارشنبه 23 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 01:26 ب.ظ

سلام چرا وقتی پنجره اتاق را باز میکنیم در شب ،نور اتاق کم میشود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد