فیزیک ذهن

معرفی و تشریح رشته ای جدید به نام فیزیک ذهن

فیزیک ذهن

معرفی و تشریح رشته ای جدید به نام فیزیک ذهن

سیاه چاله چیست و چگونه ایجاد می شود؟

همانطور که در مباحث قبل گفتیم فضا دارای خاصیت کوانتمی است که این فضا به صورت یک صفحه شطرنج دارای نواحی مادی و غیرمادی است. این نواحی در مجاورت یکدیگر قرار داشته و احتمال حضور ماده و غیرماده را در خود تعیین می کنند.با افزایش فاصله از یک جرم مادی نسبت حجم فضای کوانتمی مادی به غیرمادی کاهش می یابد و این موضوع وقتی به یک جرم نزدیک می شویم نیز بالعکس خواهد گردید.

گسستگی در فضا و زمان از هسته اتم ها آغاز می گردد و با توجه به نوع هسته اتم ها این گسستگی متفاوت خواهد بود. هسته اتم ها در حقیقت انباشت یک جرم در نقطه فضایی است و این موضوع باعث عقب راندن فضا و زمان کوانتمی از نوع غیر مادی می شود. صفحه شطرنج را مجددا در نظر بگیرید بخش های سیاه شامل فضای کوانتمی غیر مادی و بخش های سفید شامل فضای کوانتمی مادی است. وقتی جرم در این صفحه قرار داده شود به سمت فضای مادی حرکت می کند و این حرکت به صورت یک حرکت براونی بوده و پس از تثبیت در یک فضای مادی آرام می گیرد وقتی یک جرم بزرگتر از محیط مادی خویش باشد محیط غیرمادی را کنار زده و نسبت این دو محیط در اطراف جرم مادی تغییر می نماید. این موضوع سبب می شود که در اطراف این جرم مادی یک فضای کوانتمی غیرمادی شکل بگیرد. این فضای کوانتمی غیرمادی اجازه حضور ماده را درخود نمی‌دهد و با فاصله گرفتن از جرم مادی به تدریج نسبت این فضای غیر مادی به مادی کاهش پیدا خواهد نمود. این موضوع سبب ایجاد یک ناحیه پایدار برای هسته اتم ها  می شود که به دلیل ایجاد این فضا در اطراف هسته امکان تحرک و ورود جرم از طرف هسته به این ناحیه وجود ندارد و این فضای به عنوان یک فضای حفاظتی از واپاشی و جدا شدن هسته عمل می نماید.

بعد از اینکه یک جرم مادی نیز فشرده شود و برخی از هسته های آن یکی شوند این فضای کوانتمی غیرمادی به بیرون گسترش می یابد و در یک مقدار حدی تمامی جرم مورد نظر را احاطه و با لایه بیرونی جرم مماس خواهد گردید. در این حالت دو فضای بزرگ کوانتمی به وجود می آید که در قسمتی که جرم وجود دارد فضای کوانتمی مادی و در خارج از آن و دقیقا در لایه مماس با جرم فضای کوانتمی غیرمادی قرار می گیرد و این موضوع باعث ایجاد یک سیاه چاله می شود. با این توصیف خود هسته ها نیز یک ریزسیاهچاله به شمار می روند زیرا در هسته ها نیز با بیرون رانده شدن فضای کوانتمی غیرمادی یک لایه مماس با جرم برای این لایه ایجاد شده و ریزسیاهچاله های هسته ای را تشکیل می دهند.

سیاهچاله ها چه در ابعاد بزرگ و چه در ابعاد کوچک دارای خواص مشابهی می باشند. با توجه به اینکه در فضای اطراف سیاه چاله یک فضای کوانتمی غیرمادی ایجاد شده است که زیر آن یک فضای کوانتمی مادی وجود دارد در صورت وارد شدن ذرات مادی به داخل این محیط به سرعت به سمت محیط مادی حرکت می کند و با توجه به اینکه فضای لازم برای شتاب را دارد با سرعت بسیار زیادی با لایه داخلی برخورد نموده و باعث گیر افتادن در آن می شود زیرا ذراتی که وارد این محیط می شوند در یک فضای کوانتمی غیرمادی به دام می افتند و نمی توانند از این محیط خارج شوند. یکی از دلایلی که از آزمایشات در سیکلوترون سوئیس ترس وجود دارد نیز به این دلیل است که این امکان وجود دارد که در برخوردهای هسته ها با یکدیگر این هسته ها ادغام شده و با به وجود آوردن هسته های بزرگتر محیط اطراف خود را به یک فضای غیرمادی تبدیل و یک ریزسیاهچاله به وجود آورند. این ریزسیاهچاله نیز ممکن است در مدت زمان کمی با جذب ذرات محیطی به یک سیاهچاله بزرگ تبدیل شود. این موضوع ممکن است اتفاق بیافتد ولی باید تمامی شرایط لازم را برای آن به وجود آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد